Welkom bij De Entreprenerd. Business hulp voor creatieve ondernemers. Waar kan ik je mee helpen?
Welkom bij De Entreprenerd. Business hulp voor creatieve ondernemers. Waar kan ik je mee helpen?
Als Entreprenerd vind ik het belangrijk dat business op een eenvoudige en voor iedereen te begrijpen manier wordt benaderd. Dus gewoon in normale-mensen-taal.
Het is een publiek geheim dat business geen harde wetenschap is. Hoe graag ze op business opleidingen ook willen doen voorkomen alsof het wel zo, weet helemaal niemand hoe jij succesvol kunt worden met jouw business.
Loop voor de grap eens een boekwinkel in en kijk bij de managementafdeling. De hoeveelheid zelfhulp- en trainingsboeken voor managers is enorm. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe onzeker en zoekend deze groep mensen is. Het is ook logisch, deze mannen en vrouwen worden aangenomen om succesvol te zijn en het liefst nog succesvoller dan ze al zijn. Ze moeten een target halen wat nog nooit iemand eerder binnen dat bedrijf gehaald heeft. Maar als je succesvol bent bij het ene bedrijf heb je geen enkele garantie dat je ook succesvol bent bij een ander bedrijf. Er zijn letterlijk duizenden factoren; van techniek tot wetgeving en van concurrenten tot de menselijke psyche, die allemaal bijdragen aan jouw succes of jouw falen. Tel daar nog een veelvoud aan experts en professors bij op, die allemaal hun eigen methodiek en modellen hebben ontwikkeld, en je ziet als manager door alle bomen het business-bos niet meer.
Voor ondernemers in de creatieve industrie is het belangrijk om de business kant eenvoudig en overzichtelijk te houden.
Zoals ik al zei is business geen harde wetenschap en niemand weet 100% zeker hoe je succesvol kunt worden, maar je geeft jezelf de allerbeste kans op succes door een gezonde intuïtie te combineren met goed verstand.
Om dit nader toe te lichten, heb ik drie belangrijke pijlers opgesteld:
Het leren ontwikkelen van je (zakelijke) intuïtie en ernaar handelen.
Intuïtie is een vaak onderschatte menselijke eigenschap. Het is echter een heel krachtig instrument zodra je het goed weet toe te passen. We hebben allemaal wel eens een naar voorgevoel bij iets, wat later blijkt te kloppen. Voor belangrijke business beslissingen werkt je inuïtie net zo goed als voor beslissingen in je privéleven. Het is van belang dat je leert luisteren naar dat onderbuikgevoel. Sta je bijvoorbeeld op het punt om een groot contract te ondertekenen, maar voelt het niet goed? Luister naar dat gevoel! Neem een stapje terug en neem de tijd om uit te zoeken waarom je dat gevoel hebt. Waarom voelt het niet goed? Waar zit het pijnpunt voor jou?
Het continue werken aan je zakelijke verstand.
Met intuïtie alleen kom je er niet. Je hebt je zakelijke verstand net zo hard nodig. Dit houdt in dat je zowel kennis moet blijven opdoen van jouw sector, als van de businesswereld in het algemeen. Door op de hoogte te blijven wat andere creatieve ondernemers doen in jouw sector blijf je continue voorbeelden zien van keuzes die zij maken, en de gevolgen daarvan. Wat hebben zij gedaan om succesvol te worden, of welke keuzes hebben ze gemaakt wat voor een groot falen heeft gezorgd? Volg creatieve ondernemers die je bewondert, of juist niet kan uitstaan, op social media.
Maar werk ook aan je algemene business kennis! Als ondernemer moet je niet met je mond vol tanden staan als iemand aan je vraagt hoe je verdienmodel er uitziet, of hoe je verwacht te groeien in het huidige economische klimaat. Niemand anders gaat deze dingen voor jou bepalen, dit is jouw taak als ondernemer om te doen. Dus ga eens naar een bijeenkomst over ondernemerschap. Lees af en toe ook eens de economische berichten in de krant. En stel jezelf de vraag: kan dit invloed hebben op mijn onderneming en hoe kan ik ervoor zorgen dat het positief uitpakt?
Belangrijk om hier te realiseren is dat je deze kennis niet per se allemaal zelf hoeft op te doen. Je kunt het ook inkopen! Er zijn vele experts die je kunnen helpen met de business kant van jouw onderneming. Zoals deze bijvoorbeeld.
De kracht van gemaakte fouten.
Een bekend gezegde luidt: verstand komt met de jaren. Hier zit veel waarheid in. Zowel je intuïtie als je verstand groeit elke dag weer een beetje. Je kunt beide actief trainen door er zoveel mogelijk mee bezig te zijn. Ga dus als ondernemer aan de slag en probeer zo veel mogelijk uit. Pas op met grote beslissingen, maar wees niet bang om fouten te maken! Fouten maken is namelijk de meest krachtige manier om te leren. Hoe groter de fout, hoe beter je leert. We zijn opgevoed met het idee dat fouten maken iets slechts is en dat je ze moet voorkomen. Dat klopt niet! Je moet voorkomen dat je dezelfde fout opnieuw maakt! Met name in de eerste paar jaar van je onderneming ga je een heleboel fouten maken, die je later nooit meer zult maken. Maar je moet die fouten wel eerst maken, om ze te herkennen.
Hoe verder je komt met je bedrijf, hoe groter je beslissingen zullen worden en hoe groter de impact van deze beslissingen. Zowel als het goed of fout uitpakt. Dus hoe groter de beslissing, hoe belangrijker het is dat je een goede balans hebt tussen je intuïtie en je verstand!
Combineer een gezonde intuïtie met goed verstand, en jij geeft jezelf de beste kans op succes. Maar onthoud ook dat het geen enkele garantie is. Je kunt alles goed doen en alleen maar goede beslissingen nemen en alsnog geen succes hebben. Van alle factoren die meespelen, zijn er genoeg waarop jij geen enkele invloed hebt. Dus soms heb je ook gewoon mazzel nodig, soms moet je gewoon geluk hebben. Maar probeer op zoveel mogelijk factoren wel invloed uit te oefenen.
Je kunt meer dan je denkt!